Produkty

Oszustwa w sprzedaży instalacji fotowoltaicznych - NEWS

Dodano 16.01.2023

Szanowni Państwo, 

spółka BO Energy (dawniej FG Energy) z Krakowa, specjalizuje się w sprzedaży i montażu instalacji fotowoltaicznych. W lutym 2022 roku, Prezes UOKiK oskarżył ją o naruszenie interesów konsumentów po tym, jak Urząd otrzymał skargi od klientów na jej działalność. Prezes UOKiK wydał decyzję, w której stwierdził, że spółka stosowała nieuczciwe praktyki, szczególnie podczas zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa.

Przedstawiciele spółki sugerowali konsumentom, że ich firma współpracuje z Ministerstwem Klimatu i Środowiska, co pojawiało się w rozmowach z klientami. Jednak, jak ustalił UOKiK, taka współpraca nie miała miejsca.
 

Konsumenci byli oszukiwani w kwestii bezpłatności wstępnego audytu, którym spółka próbowała przyciągnąć ich uwagę w internecie. Jednak, z zapisów w umowach wynika, że w przypadku rezygnacji z nich, FG Energy nakazywało zapłacić 2700 zł za pakiet usług, z audytem jako jego głównym elementem. Handlowcy również próbowali przekonać klientów o konieczności zapłaty tej kwoty, nawet po skutecznym odstąpieniu od umowy, podczas kontroli typu "tajemniczy klient".

Spółka próbowała uniemożliwić klientom skorzystanie z prawa do bezpłatnego odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Zgodnie z prawem, konsumenci mają 14 dni na zastanowienie się i mogą zrezygnować bez ponoszenia kosztów. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy konsument wyraźnie żąda świadczenia usług przed upływem terminu na odstąpienie - wówczas powinien zapłacić za wykonane prace. FG Energy próbowała przemycić taką zgodę w załączniku "Promocje", gdzie oferowała usługę "Montaż Ekspres". W rzeczywistości ta usługa nie przynosiła korzyści dla konsumenta, ponieważ termin końcowy pozostawał bez zmian, a jedynie zgoda na natychmiastowe rozpoczęcie prac oraz zapłata za nie.

Spółka BO Energy (wcześniej FG Energy) z Krakowa, która zajmuje się sprzedażą i montażem instalacji fotowoltaicznych, dopuściła się nieuczciwych praktyk. Według decyzji Prezesa UOKiK, firma wprowadzała konsumentów w błąd sugerując współpracę z Ministerstwem Klimatu i Środowiska oraz oferując bezpłatny audyt, który w rzeczywistości był płatny. Spółka również starała się uniemożliwić klientom bezkosztowe odstąpienie od umowy poprzez przemycanie zgód na natychmiastowe rozpoczęcie prac i zapłatę za nie, oraz wprowadzanie klauzul w umowach, które wprowadzały konsumentów w błąd co do ich prawa do odstąpienia od umowy.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na spółkę BO Energy (dawniej FG Energy) karę w wysokości 28 mln złotych za nieuczciwe praktyki w stosunku do konsumentów. W wyniku decyzji, po jej uprawomocnieniu się, spółka będzie musiała poinformować o niej swoich klientów oraz zawiadomić wszystkie osoby, które odstąpiły od umowy, ale nie otrzymały zwrotu pieniędzy, że mogą się o to ubiegać i z nimi się rozliczyć.


źródło: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19196, 11.01.2023r.
autor: zespół Instal-Konsorcjum

 

 

Zapraszamy także do obejrzenia filmu:

"System rekuperacji Viteco - energooszczędne rekuperatory Reversus i Flat"

 

Chcesz uzyskać więcej informacji – zapraszamy do kontaktu z ogólnopolską siecią naszych hurtowni, adresy dostępne są pod linkiem: https://ik.pl/hurtownie.