Produkty

SPIUG – Komisja Europejska dąży do rozwiązania problemu pseudoekologicznego marketingu – NEWS

Dodano 12.01.2024

W odpowiedzi na problem pseudoekologicznego marketingu, Komisja Europejska wprowadza regulacje dotyczące twierdzeń o ekologiczności. 

Zgodnie z wnioskiem dotyczącym dyrektywy w sprawie twierdzeń dotyczących ekologiczności (Green Claims Directive), opublikowanym 22.03.2023 r., celem jest zapewnienie, że twierdzenia ekologiczne są transparentne, wiarygodne, weryfikowalne i porównywalne na całym rynku Unii Europejskiej.

Twierdzenia dotyczące ekologiczności – definicja

Twierdzenia dotyczące ekologiczności to oświadczenia lub komunikaty niewiążące na mocy prawa UE ani prawa krajowego, stwierdzające lub sugerujące:

  • pozytywny wpływ lub brak wpływu na środowisko przed dany produkt albo branżę,
  • mniejszą szkodliwość dla środowiska niż produkty bądź firmy konkurencyjne,
  • że z biegiem czasu nastąpiła poprawa wpływu danego produktu lub branży na środowisko.

Z zakresu dyrektywy wyłączone są systemy/oświadczenia dotyczące oznakowania środowiskowego już regulowanych przez UE (np. etykieta energetyczna, oznakowanie ekologiczne UE).

Przykładem twierdzenia środowiskowego może być „Ślad środowiskowy firmy zmniejszony o 20% od 2015 roku” oraz  „Opakowanie wykonane w 30% z plastiku pochodzącego z recyklingu”.

Co zawarto w dyrektywie?

Dyrektywa przewiduje konieczność przeprowadzenia oceny przez handlowców (w tym producentów) w celu uzasadnienia i zapewnienia jednoznaczności oświadczeń dotyczących ekologiczności ich produktów.
Ocena składa się na m.in.:

  • określenie zakresu, jakiego dotyczy wymaganie – całość produktu, jego część lub określone jego aspekty,
  • opieranie się na dowodach naukowych i standardach międzynarodowych oraz wykorzystywanie dokładnych informacji,
  • analizę wpływu na środowisko – wykazanie znaczącego z perspektywy cyklu życia produktu wpływu na środowisko,
  • wykazanie nierównoważności oświadczenia z wymaganiami nałożonymi prawnie na daną grupę produktową lub sektor.

W przypadkach, gdy występują znaczne różnice w stosowaniu wymogów, Komisja Europejska może przyjąć akty delegowane, aby określić sposób przeprowadzania takiej oceny.

Co więcej, przedsiębiorca musi udostępnić uzasadnienie w formie fizycznej lub cyfrowej (łącza internetowego, kodu QR), lub równoważnej.

Pięć lat po wdrożeniu dyrektywy, Komisja Europejska rozważy możliwość zakazania stosowania twierdzeń dotyczących ekologiczności w przypadku produktów zawierających substancje niebezpieczne, z wyjątkiem sytuacji, w których ich użycie będzie uznane za kluczowe dla dobra społecznego.

Istotność dla branży instalacyjno-grzewczej

Obowiązek przeprowadzenia oceny z pewnością wprowadzi dodatkowe obciążenie dla producentów. Jednakże weryfikacja stosowanych twierdzeń dotyczących ekologiczności zwiększy wiarygodność tych oświadczeń, co przyczyni się do wzrostu zaufania konsumentów.

Jeśli Komisja wprowadzi zakaz stosowania twierdzeń środowiskowych w przypadku produktów zawierających substancje niebezpieczne, takich jak ołów i miedź, produkty zawierające te substancje nie będą mogły korzystać z twierdzeń dotyczących ochrony środowiska. Ulepszenia w zakresie zrównoważonego rozwoju tych produktów staną się wówczas niewidoczne dla konsumentów, a w rezultacie producenci mogą stracić zachętę do dalszego doskonalenia produktów poza minimalne wymogi.

Co dalej?

14.02.2024 r. w Parlamencie Europejskim odbędzie się głosowanie przez ENVI i IMCO. 
Oczekuje się, że 11.03.2024 r. będzie mieć miejsce  głosowanie na posiedzeniu plenarnym, a negocjacje kontynuowane będą po wyborach europejskich.

W kontekście tych wydarzeń branża instalacyjno-grzewcza planuje omówić swoją strategię w związku z nadchodzącymi głosowaniami komisji. Spotkanie doraźne odpowiedniego departamentu,  odpowiedzialnego za ten zakres tematyczny, zostało zaplanowane na styczeń 2024 r.

 

Źródło: spiug.pl

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – zapraszamy do kontaktu z ogólnopolską siecią naszych hurtowni, które dostępne są pod adresem: https://ik.pl/hurtownie

 

 


Zapraszamy do obejrzenia webinarium:

"Nowa jakość w marce QIK. Nowości produktowe"

 

Chcesz uzyskać więcej informacji – zapraszamy do kontaktu z ogólnopolską siecią naszych hurtowni, adresy dostępne są pod linkiem: https://ik.pl/hurtownie.