Produkty

Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków EPBD – podsumowanie porozumienia politycznego

Dodano 11.01.2024

7.12.2023 r. doszło do porozumienia politycznego między Parlamentem a Radą w sprawie dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.

Tekst zostanie formalnie przyjęty na sesji plenarnej zarówno przez Radę, jak i Parlament Europejski.

Przedstawiamy bardziej szczegółowo główne elementy tego porozumienia

W artykule omówiono:


  1. Stopniowe eliminowanie użycia paliw kopalnych w budynkach.
  2. Finansowe wsparcie dla technologii grzewczych
  3. ZEB – budynki zeroemisyjne.
  4. Minimalne normy charakterystyki energetycznej (MEPS).

Zobacz inne nasze PORADY 

Stopniowe eliminowanie użycia paliw kopalnych w budynkach

  • Załącznik II „Wzór krajowych planów renowacji budynków” (s. 128) mówi o tym, że państwa członkowskie przedstawić przegląd środków oraz polityk dotyczących chłodzenia i ogrzewania (również za pomocą  sieci ciepłowniczych i chłodniczych), a także stopniowego odchodzenia od paliw kopalnych z myślą o wycofaniu kotłów na paliwa kopalne do 2040 r.
  • Punkt 5 artykułu 11 „Systemy techniczne budynków” (str. 77) wskazuje, że państwa członkowskie mają dążyć do zastąpienia w już istniejących budynkach samodzielnie zainstalowanych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi.
  • Punkt 6 tego samego artykułu mówi zaś o tym, że to Komisja wyznacza wytyczne dotyczące urządzeń  kwalifikowanych jako  kocioł na paliwa kopalne.

Finansowe wsparcie dla technologii grzewczych

  • W motywie 14 (s. 14) zawarto informację o tym, że państwa członkowskie powinny dążyć do stopniowego wycofywania samodzielnie instalowanych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi i nie przyznawać wsparcia finansowego do montażu samodzielnie instalowanych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi od 2025 r. (z wyjątkiem urządzeń wybranych do inwestycji przed rokiem 2025 w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Spójności). Zaznacza się, że wciąż powinna istnieć możliwość dofinansowania montażu hybrydowych systemów grzewczych, pod warunkiem znacznego udziału energii odnawialnej, np. połączenia kotła pompą ciepła lub kolektorami słonecznymi.
  • Artykuł 15 ust. 10 „Wsparcie finansowe, umiejętności i bariery rynkowe” (s. 93) określa, że najpóźniej od dnia 1.01.2025 r. nie jest przewidywane wsparcie finansowe (z wyjątkiem kotłów wybranych do inwestycji przed 2025 r.).

ZEB – budynki zeroemisyjne

  • Według motywu 19 (s. 17) od 2030 roku wszystkie nowe budynki powinny być  bezemisyjne, a budynki istniejące powinny stać się bezemisyjne do 2050 roku. 
    Motyw 20 (s. 17) wskazuje na różnorodność metod pokrywania zapotrzebowania energetycznego budynków bezemisyjnych, w tym energię wytwarzaną na miejscu lub w pobliżu ze źródeł odnawialnych (energia słoneczna termalna, geotermalna, pompy ciepła, fotowoltaika, biomasa), systemy ciepłownicze i chłodnicze oparte na OZE, energia odnawialna dostarczana przez społeczności energetyczne działające w zakresie energii odnawialnej oraz energia z innych źródeł bezemisyjnych. Energię uzyskiwaną poprzez spalanie paliw odnawialnych uznaje się za energię ze źródeł odnawialnych wytworzoną na miejscu, w którym spalanie paliwa odnawialnego odbywa się na miejscu.
  • Art. 2 ust. 2 „Definicja” (s. 41) określa, że budynkiem zeroemisyjnym nazywa się budynek odznaczający się bardzo wysoką charakterystyką energetyczną (określoną zgodnie z załącznikiem I), który wymaga zerowej lub bardzo niskiej ilości energii. Jest to budynek wytwarzający na miejscu zerową emisję CO₂ z paliw kopalnych oraz wytwarzający zerową lub bardzo niską ilość emisji gazów cieplarnianych z eksploatacji (zgodnie z wymogami określonymi w art. 9b).
  • W art. 7 „Nowe budynki” (s. 60) mowa jest o tym, że państwa członkowskie zgodnie z art. 9b mają zapewnić bezemisyjność nowych budynków będących własnością instytucji publicznych od dnia 1 stycznia 2028 r. oraz od dnia 1 stycznia 2030 r. – wszystkich nowych budynków.
  • Artykuł 9b „Budynki zeroemisyjne” (s. 72) określa, że państwa członkowskie mają zagwarantować, aby roczne zużycie energii pierwotnej w nowym bądź odnowionym budynku bezemisyjnym było pokrywane z:
    „a) energii ze źródeł odnawialnych wytwarzanej na miejscu lub w pobliżu, spełniająca kryteria określone w art. 7 dyrektywy (UE) 2018/2001 [zmienionej dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii];
    b) energii ze źródeł odnawialnych dostarczanej przez społeczność energetyczną działającą w zakresie energii odnawialnej w rozumieniu art. 22 dyrektywy (UE) 2018/2001 [zmienionej dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii];
    c) energii z efektywnego systemu ciepłowniczego i chłodniczego zgodnie z art. 24 ust. 1 dyrektywy (UE) .../... [wersja przekształcona dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej]; lub
    d) energii ze źródeł bezemisyjnych.
    W przypadku gdy spełnienie wymogów określonych w niniejszym ustępie jest technicznie i ekonomicznie niewykonalne, całkowite roczne zużycie energii pierwotnej może być również pokryte inną energią z sieci spełniającą kryteria ustanowione na poziomie krajowym”.

Minimalne normy charakterystyki energetycznej (MEPS)

  • W artykule 9 ust. 1, dotyczącym minimalnych standardów efektywności energetycznej dla obiektów niemieszkalnych, ustanowiono przepisy mające na celu modernizację 16% budynków o najniższej efektywności energetycznej do roku 2030 r. oraz 26% takich obiektów do roku 2033 r. 
    Państwa członkowskie otrzymają możliwość zdecydowania, czy wyrażać progi zużycia energii pierwotnej, czy końcowej. Ponadto, w wyjątkowych sytuacjach, będą mogły one zezwolić na przekroczenie wymagań dotyczących poszczególnych budynków,  pod warunkiem, że kryteria takiego odstępstwa będą klarowne, dokładne i surowe. Zakłada się, że w przypadku stosowania takich wyjątków, państwa członkowskie zrekompensują to poprzez równoważne podniesienie charakterystyki energetycznej w innych częściach zasobów budynków niemieszkalnych.
    Dodatkowo, w sytuacji klęski żywiołowej, państwa mogą tymczasowo modyfikować maksymalne progi charakterystyki energetycznej, aby priorytetowo traktować renowacje energetyczne uszkodzonych budynków.
  • W artykule 9 ust. 2, dotyczącym stopniowej renowacji sektora mieszkaniowego, państwa członkowskie zostały zobowiązane do opracowania krajowej trajektorii zmniejszającej średnie zużycie energii pierwotnej w zasobach budynków mieszkalnych o 16% do 2030 r. oraz o 20–22% do 2035 r. Konieczne jest, aby 55% redukcji średniego zużycia energii pierwotnej zostało osiągnięte poprzez renowację budynków mieszkalnych o najniższej charakterystyce energetycznej.
  • Na mocy art. 9 ust. 6, który dotyczy wyłączonych kategorii budynków, państwa członkowskie będą mogły zwolnić pewne typy budynków, w tym historyczne, rolnicze oraz te będące własnością wojska.
     

Jak widać, znaczna część sugestii opracowanych przez naszą branżę została uwzględniona w ostatecznych przepisach.

Źródło: spiug.pl

 

Przeczytaj także: 

 

Zapraszamy także do obejrzenia filmu "Immergas - Jak prawidłowo dobrać i zainstalować pompę ciepła?"